Aproximativ 1,7 milioane (2,8%) din decesele care au loc la nivel mondial se datorează unor boli care au la bază consumul redus de legume și fructe, atrag atenția specialiștii OMS.

Aportul scăzut de fructe și legume în alimentația zilnică se numără printre primii 10 factori de risc a mortalității la nivel mondial.

De asemenea, specialiștii estimează că, la nivel mondial,  aproximativ 14% din decesele care au loc din cauza cancerului gastro-intestinal, 11% din decesele cauzate de boala cardiacă ischemică și aproximativ 9% din decesele care au loc din cauza accidentului vascular cerebral au la bază consumul insuficient de fructe și legume.

Cercetările medicale au arătat faptul că un consum adecvat de fructe și legume pe zi poate reduce riscul dezvoltării unor boli cardiovasculare, a cancerului la stomac și a cancerului colorectal. Experții au mai atras atenția asupra faptului că un consum ridicat de alimente procesate, bogate în grăsimi și zaharuri pot conduce la obezitate, în timp ce includerea fructelor și a legumelor în dieta zilnică ar putea ajuta la prevenirea unor boli netransmisibile majore. Mai mult, acestea asigură un aport adecvat de micronutrienți, fibre alimentare și vitamine necesare bunei funcționări a organismului.

Specialiștii OMS recomandă un consum zilnic de minim 400 de grame de fructe și legume pe zi, care poate ajuta organismul la prevenirea bolilor cronice, cum ar fi bolile de inimă, cancerul, diabetul și obezitatea.

Pentru menținerea unui stil de viață sănătos, specialiștii atrag, de asemenea, atenția asupra importanței activității fizice în viața de zi cu zi.

Lipsa activității fizice reprezintă cel de-al patrulea factor de risc important al deceselor la nivel mondial. Aproximativ 3,2 milioane de oameni la nivel mondial mor în fiecare an din cauza unor boli cauzate de lipsa activității fizice, care poate fi considerată o cauză importantă a bolilor cardiovasculare, cancerului și diabetului. Conform Organizației Mondiale a Sănătății, la nivel mondial, unul din 3 adulți nu face suficientă mișcare pentru menținerea unui stil de viață sănătos.

Intensitatea diferitelor forme de activitate fizică diferă de la o persoană la alta. Specialiștii susțin că în cazul copiilor și adolescenților aceștia ar trebui facă mișcare cel puțin 60 de minute pe zi, în timp ce persoanelor peste 18 ani li se recomandă o activitate fizică moderată de cel puțin 150 de minute pe săptămână.

Activitatea fizică de intensitate moderată, cum ar fi mersul pe jos în stil alert, sau mersul cu bicicleta ori practicarea diverselor sporturi aduce beneficii semnificative pentru sănătate:

- îmbunătățirea sistemului muscular și cardiorespirator

- întărirea sistemului osos

- reducerea riscului de hipertensiune, a bolilor cardiace coronariene, accidentului vascular cerebral, diabetului, cancerului de colon, cancerului de sân și a depresiei

- reducerea riscului de producere a unor fracturi de șold sau vertebrale

- controlul echilibrului energetic și al greutății.

Riscurile lipsei de activitate fizică în viața de zi cu zi

Lipsa de activitate fizică provoacă, conform experților, 6% din totalul deceselor la nivel mondial și, la nivel de risc, este depășită doar de hipertensiunea arterială care provoacă 13% din totalul deceselor la nivel mondial și de consumul de tutun care este responsabil de 9% din totalul deceselor la nivel mondial. Aproximativ 3,2 milioane de oameni mor în lume, în fiecare an, din cauza unor boli care au la baza lipsa de activitate fizică.

Experții OMS atrag atenția asupra faptului că lipsa activității fizice se numără printre principalele cauze pentru 25% din numărul cancerelor de sân și colon înregistate la nivel mondial, 27% dintre cazurile de diabet și 30% din numărul cazurilor de boli cardiace ischemice.

Sursa: World Health Organization (http://www.who.int/en/)

* Acest articol are rol informativ și nu se substituie consultului medical.