Specialiștii OMS au atras atenția, în nenumărate rânduri, asupra importanței unei diete sănătoase pentru a putea preveni anumite afecțiuni, venind în acest sens, cu o serie de recomandări.

Zaharuri

Studiile arată că atât în cazul copiilor, cât şi al adulţilor, aportul zilnic de zaharuri ar trebui redus la sub 10% din totatul aportului energetic.

Consumul acestora poate creşte riscul apariţiei cariilor dentare, iar caloriile în exces provenite din alimentele şi sucurile dulci conduc la obezitate în rândul copiilor.

Acesta ar putea fi redus, conform specialiștilor, prin limitarea consumului de alimente şi băuturi care conţin cantităţi mari de zahăr, dar mai ales prin înlocuirea gustărilor îndulcite cu fructe proaspete și legume crude.

Fructe şi legume

Consumul a cel puţin 400 de grame de fructe şi legume pe zi poate reduce riscul de apariţie a bolilor non-transmisibile şi ajută la atingerea aportului optim de fibre dietetice.

Astfel, specialiștii OMS recomandă includerea legumelor gătite sau crude în hrana zilnică, dar și consumul de fructe proaspete între mesele principale.

Grăsimi

Reducerea aportului total de grăsimi la sub 30% din totalul aportului energetic ajută la prevenirea creșterii în greutate, în cazul adulților, și a obezității în cazul copiilor, conform experților OMS.

Aportul de grăsimi poate fi redus prin:

- eliminarea părţilor grase a fripturilor, folosirea uleiurilor vegetale (în loc de cele animale), precum şi înlocuirea alimentelor prăjite cu cele fierte, gătite la aburi sau la cuptor

- evitarea produselor alimentare procesate care conţin acizi graşi și limitarea consumului de alimente care conţin cantităţi ridicate de acizi graşi saturaţi ( brânză, îngheţată, etc.)

Sare, sodiu şi potasiu

Cei mai mulţi oameni consumă prea mult sodiu, sub formă de sare (echivalentul a 9-12 grame de sare pe zi), dar nu şi destul potasiu, conform ultimelor studii efectuate.

Consumul ridicat de săruri şi aportul insuficient de potasiu conduc la apariția hipertensiunii arteriale, ceea ce se poate transforma în timp într-un risc ridicat de boli de inimă şi accident vascular cerebral.

Specialiștii OMS arată că 1,7 decese pot fi evitate, în fiecare an, dacă consumul de sare ar fi redus la sub 5 grame pe zi.

 În cele mai multe cazuri, sarea este ingerată sub forma alimentelor procesate (mezeluri, snacks-uri, etc.) sau sub forma alimentelor consumate frecvent, în cantităţi mari (ex. pâinea).

 Conform specialiștilor, consumul de sare poate fi redus dacă:

- evitaţi să adăugaţi sare în exces, în timpul mesei sau la gătit

- limitaţi consumul de snacks-uri sărate

- alegeţi produse cu conţinut redus de sodiu

Sursa: who.int